“Kwaliteit is niet hét belangrijkste!”

“Kwaliteit is niet hét belangrijkste!”

Oei, hoor ik u denken. Wat zegt hij nou? Toch vind ik dat. In mijn vak als trainer/ coach maar ook bij het begeleiden van bedrijven bij cultuur- & gedragsprogramma’s (wat in de basis hetzelfde is) kom ik er steeds vaker achter;  kwaliteit is niet het belangrijkste!

Wat ik bedoel te zeggen is dit: Is er een probleem? Dan bedenken we snel een oplossing. En die oplossing moet vooral goed zijn want dan zal het probleem snel en voorgoed worden opgelost. Simpel toch? Zo denkt de gemiddelde techneut. Eén plus één is twee. En verder snel tot de orde van de dag. Pilletje voor de hoofdpijn.

Dus als we willen verbeteren, denken we snel aan een paar beleidspunten, jaarplannen, regels en procedures. Allemaal gestoeld op bewezen technologieën of gedachtegoed. Iedereen krijgt een cursus, t-shirt en vlaggetje en … klaar. Want, de oplossing is namelijk kwalitatief goed! Dus? klaar!

En dan na een jaar… is er eigenlijk niets veranderd. We hebben allemaal ons t-shirt en vlaggetje met de nieuwe bedrijfsmissie en -visie. En toch is er geen wezenlijke verandering te zien in de prestaties van uw bedrijf. En dan snappen we het niet meer. Als ik hoofdpijn heb en een paracetamol slik, gaat de hoofdpijn toch ook weg?

Wat is mijn boodschap? “Effect = Kwaliteit maal Acceptatie”. Het heeft geen zin om nieuw beleid te ontwikkelen, in te voeren of te presenteren (‘kwaliteit’), voordat u uw mensen hebt gevraagd of ze dezelfde ‘hoofdpijn’ als u wel voelen (‘acceptatie’). Of hoe ze zich überhaupt voelen. En dat doet u niet door hen te overtuigen dat u hoofdpijn heeft. U zult open moeten staan voor de mogelijkheid dat uw mensen misschien uw hoofdpijn wel helemaal niet als hun hoofdpijn ervaren! Maar als buikpijn. Misschien voelen ze wel niets. En dan zit u daar met uw paracetamol.

Hoeveel tijd besteed u aan luisteren naar uw collega’s? Wat gaat er in hen om. Wat willen ze? Wat voelen ze? Houdt open gesprekken en luister enkel. Als uw medewerkers het gevoel hebben dat er naar ze geluisterd wordt, zullen ze ook bereid zijn naar u te luisteren.

En die kwalitatieve oplossing gaat er dan in als zoete koek!
Cesar Franken
ing. César Franken
Directeur TOP Management Consultants B.V.

Share: